Miroslav Kubový Malířství, gnóze, hudba, portrét, východní vlivy

Malířství, gnóze, hudba, portrét, východní vlivy
14. 10. – 6. 11. 2025 V cyklu o malířství máte možnost vidět výběr jedenácti malířů od antiky až po 20. století, jejichž tvůrčí síla byla větší než touha po bohatství, a proto se jejich tvorba odchýlila od středního proudu.Gnóze je náboženství, které se zrodilo i zaniklo v pozdní antice. Bylo zlikvidováno díky křesťanství. Gnóze znamená poznání a zastávala myšlenku, že pokud lidská duše dosáhne poznání, nemusí ze znovu reinkarnovat do našeho hmotného světa, ale splyne s říší světla. Gnózi se na počátku 20. století věnoval i Carl Gustav Jung. Napsal gnostickou kosmogonii „Sedm promluv k zemřelým" a vy máte možnost na výstavě tuto kosmogonii vidět v obrazovém cyklu, jak se o to pokusil Miroslav Kubový.
Hudbu reprezentuje cyklus třinácti obrazů, kde jsou surrealistickou formou zachyceni hudební skladatelé, s prostředím, které jejich tvorbu ovlivňovalo, popřípadě i jejich dílem.
Portrét: každý z vystavených obrazů je zhotoven jinou technikou. Soubor je galerií možností, jak lze jedno téma zpracovat pokaždé jinak. Větší pozornost je věnována italskému renesančnímu portrétu, ale můžete se dozvědět i co to je divizionismus, solarizace a komplementárnost v umění.
Východní vlivy jsou zaměřeny na období pádu dynastie Ming v Číně, kdy se v městě Nankingu díky studiu „Zahrada Hořčičné semínko" rozvinula Nankingská malířská škola. Studio vydalo manuál, jak malovat. Jeden svazek manuálu se věnuje bambusům a nese název „Nástin teorie malování bambusu ze síně tmavého bytí". Miroslav Kubový vytvořil prostor tmavého bytí s bambusy a naplnil ho doplňky evropského a japonsko-čínského typu. Jedná se spíše o interiérový design, proto tu je vystavena pouze studie k prostoru a papírový lakovány prádelník, vycházející z asijských technologií. Malba na prádelníku ale v sobě ukrývá i východní filozofii Jin a jang.

www.kubovyart.cz