Přízemí vysočanské radnice Sokolovská 324/14, Praha 9 236 041 292 www.praha9.cz Vstup volný pondělí až čtvrtek 10:00 - 19:00

Tibor Honty Thanatos

Tibor Honty

Thanatos

15. 1. – 7. 2. 2019

Mária Kudasová připomíná československého fotografa Tibora Hontyho a jeho tvorbu věnovanou tématu smrti. Fotografie inspirovaly Ivo Medka Kopaninského, aby napsal své reflexe. Spolu s pocitovými textíky Márie Kudasové doprovází Hontyho málo známé fotografie, některé dokonce dosud nepublikované.
Výstava je také prezentací výpravné publikace s originálními tisky Hontyho fotografií. Kniha, resp. bibliofilie, se jmenuje Thanatos a vydala ji vlastním nákladem autorka výstavy v počtu 13 kusů.

Jestliže se nějakému starověkému Egypťanovi opravdu podařilo převtělit, včetně jeho názoru na posmrtný život, pak jeho reinkarnace nepochybně proběhla do Tibora Hontyho.
A naopak - kdyby se tento autor dožil dnešních dnů, evidentně by s potě-šením splynul s tou částí obyvatel, které říkáme gotici.
Ano - tak velice bylo jeho výtvarné cítění každodenně zaměřeno na fasci-naci latentní smrti ve všedním životě. Fotografické dílo, které po sobě zanechal, se odkazy na Smrt přímo hemží. Její atributy nalézal vlastně všude. Od rozpadajících se soch v uzavřených depozitářích až třebapo  tvářnost balvanů v lesích. Od veřejných prostor radostných pouťových atrakcí po skličující území dvorů činžovních domů. Nenápadně přítomnou na masové manifestaci právě tak jako triumfující na prostém vojenském pohřbu.
Při pečlivé prohlídce zde presentovaných fotografií nepřekvapí zjištění, že jejich autor velice zdařile navazuje na přirozeně morbidní životní postoj naších předků. Ten známý postoj, který nám zaznamenal třeba Erben ve své Kytici.  
Snad žádný z naších moderních fotografů neměl tak vyhraněný cit pro vyhledávání skrytých funerálních atributů v nejvšednějších předmětech jako Tibor Honty. Jakoby v jeho mysli zcela anachronicky, zato neustále znělo barokní „Memento Mori“.  
Zde prezentovaná kolekce jeho záběrů je toho nejlepším důkazem. Jak se ostatně může přesvědčit každý, kdo se na ní nezaujatě podívá. A uvidí, že ony fotografie jsou sdostatek výmluvné, než aby je bylo nezbytné složitě vysvětlovat. I bez obšírných komentářů je jejich prohlídka pozoruhodným zážitkem.

Ivo Medek Kopaninský

TIBOR HONTY

*9. 5. 1907 Krompachy na Slovensku

†1. 12. 1968 Praha

Maturoval na klasickém gymnáziu v Bratislavě v roce 1927. V letech 1930-1933 studoval keramiku na Škole uměleckých řemesel. Svou keramiku pak vystavoval v Praze a v Paříži. Přestěhoval se natrvalo do Prahy, kde deset let pracoval v tiskárně jako chemigraf a retušér. Začal fotografovat v roce 1935. Věnoval se reportážní a sociální fotografii a fotografování uměleckých plastik. Po válce vstoupil do Spolku výtvarných umělců Mánes, kde se v roce1948 podílel na vzniku fotografické sekce. V 60. letech fotografoval dokumentární fotografie uměleckých děl pro muzea a pro Národní galerii v Praze i v Bratislavě, které byly publiko-vány v knihách o výtvarném umění, například monografie Majster levočského oltára.