Pavel Březina
Josef Husák
Rudolf Jung
Míla Kolář
Josef Zink
Osmdesátky
Josef Husák
Rudolf Jung
Míla Kolář
Josef Zink
Pavel Březina
Josef Husák
Rudolf Jung
Míla Kolář
Josef Zink
Osmdesátky
16. 5. – 1. 6. 2023 OSMDESÁTKY VE SVĚTLE A STÍNU „Fotografie je o tom, jak se díváte;
nemá nic společného s tím, na co se díváte.“
Elliot Erwitt
Citát Elliota Erwitta, amerického fotografa a člena skupiny Magnum Photos, jako by předznamenal intuici, s níž se skupinka pražských fotoamatérů začala rozhlížet po svém městě a pod názvem Město si také ustavila statut svého fotografického rozhledu. Sblíženi sice generačně, ale rozdílní ve svých profesích, sjednocoval je pohled do hledáčků svých fotoaparátů. Ten objímal prostředí, v němž se odvíjela každodenní všednost domů a ulic, ale také ruch dopravy i kroky kolemjdoucích. Přitom nikoliv filozofující sociologická sonda nebo urbanistický dokument, ale letmý pohled, který spíš podvědomě zachytilo oko.
Osmdesátá léta minulého století. Podivný paradox hlasitého slova a mlčenlivé myšlenky. Pošetilá nabídka unifikace životního standardu v konfrontaci s exkluzivitou valutové hierarchie. Stále přežívající animosita vůči sebemenšímu vybočení z rétoriky májových hesel a vyrážející kopřivka na stránkách novin a televizních obrazovkách při bludném zapochybování o vedoucí síle ve státní moci. Možná ale také rezignace většiny nad touto mocí při vědomí relativity slov jako jsou dočasnost nebo věčné časy. Jakési podvědomí, že i v ošumělosti doby lze vyrýžovat blyštivé šupinky nejen naděje, ale i radosti.
V pospolitosti hledání střípků vizuálního potěšení skrze objektiv fotoaparátu nacházela individualita vidění jednotlivců cestu k okamžikům, které zachyceny na filmu ozvláštňovaly všednost města i unikátnost přístupu členů Města, stylizujících své fotografie do osobité výstavní formy. Ta svými náměty i kompozicí nabývala zřetelné autorské rozpoznatelnosti zejména na výstavách historického vinohradského klubu fotoamatérů (dnes KFA Praha), naštěstí zachovaného pod odborářskými svazy. Této amatérské komunitě se dařilo pořádat klubové výstavy minimálně s roční periodicitou a navíc i výstavy autorské. Pro Tvůrčí skupinu Město, jak se ustálil název osmičlenného uskupení, to byla příležitost prezentovat nejen své práce, ale i přesvědčení, že městská všednost může mít výtvarný i myšlenkový obsah. Jedním z kulminačních bodů tohoto úsilí byla v roce 1986 výstava v italských Benátkách, oceňovaná nejen pro „dokumentaci známých i neznámých památek Prahy, ale i pro scény z denního života, kde převládá člověk ve svém prostředí“, jak uvádí výpravný katalog k výstavě. Další výstavy skupiny nebo jednotlivých členů již etablovaly jejich městskou tematiku mezi respektované výtvarné projevy. Poslední veřejnou prezentací skupiny Město v osmdesátých letech byla výstava v kulturním domě Krakov v únoru 1989.
Fotografická tvorba je v nemalé míře závislá na technice. Fotografie osmdesátých let byla čistě analogová, její produkt byl spojen s dramatickou nejistotou úspěšnosti v každém jejím kroku, od expozice a vyvolání negativu až po manipulaci s výřezem při zvětšování a konečnou adjustaci pozitivu. Ovládnout řemeslo analogové fotografie bylo nutné nejen pro její úspěšnou finální podobu, ale i z důvodů čistě ekonomických, neboť plýtvat negativním i pozitivním materiálem si amatérský rozpočet nemohl dovolit. Navíc v těch letech techniku ovlivňovala i její dostupnost, závislá na libovůli státem řízeného, či spíše limitovaného zahraničního obchodu.
Přesto se na trh foto-kino občas dostaly i přístroje a materiály západní provenience, což posílilo režimem jakžtakž tolerovanou existenci značkových klubů, jako byl již od sedmdesátých let Rolleiklub a později velmi činný Asahi Pentax klub, který inicioval řadu amatérských akcí. Fotografie městského prostředí nabývala svojí autentičností na popularitě, neboť se v širším kontextu bezděčně dotýkala i komičnosti nechtěné situace, jako třeba protimluvu výkladních skříní nebo konzumace párků pod galerií rudých praporů. Praha již měla za sebou natáčení Formanova Amadea a v uměleckých kruzích od poloviny osmdesátých let značně chřadly snahy o udržení ideologického purismu. Změna nemá ještě podobu, ale dává o sobě tušit.
Všednost městského života osmdesátých let má na fotografiích skupiny Město dnes již možná dokumentární charakter. Ale jádro výpovědi těch obrázků je v radosti fotografů, s níž se překonávala všednost a únavný stereotyp té doby. Ano, platí ono Erwittovo, že fotografie je o tom, jak se díváte.
Milan Fara
Pokud vás loni zaujala výstava skvělých fotografů, sdružených ve skupině MĚSTO, rozhodně si nenechte ujít jejich další výstavu, věnovanou tentokrát černobílým – doslova i přeneseně – osmdesátým letům.
OSMDESÁTKY
PAVEL BŘEZINA
JOSEF HUSÁK
RUDOLF JUNG
MÍLA KOLÁŘ
JOSEF ZINK